fredag 26 januari 2018

Nordnet Robosave vs. Avanza Auto efter tre månader

Något försenat så smäller jag här upp en snabb uppdatering över hur min lilla test av robotrådgivarna från Nordnet och Avanza betett sig de senaste tre månaderna. Jag hade först tänkt sammanställa månad för månad men efter litet kreativt tänkande så insåg jag att det inte direkt tjänar något större syfte iom att man med fonder och robotar sparar långsiktigt. Vad är vitsen att jämföra hur en robot skött sig gentemot en annan efter bara 20 bankdagar? Inte stor kan jag tycka, särskilt inte om folk likt jag kör med den mest aggressiva inställning som de båda robotarna har. Ska man bara spara i ett år är det ju omåttligt korkat att slänga in hela slanten åt en robot där marknaden (givet den korta tidsrymden) kan hitta på nästan vad som helst.

Nåväl, vi drar inte för stora växlar på detta utan jag svänger in två bilder som saxats rakt ur de respektive bankernas sidor. Jag kan tycka att de är rätt självförklarande men för den som inte orkar räkna själv så leder Avanzas robot Auto med 1,08 procent över Nordnets Robosave. Som referens lade jag även in OMSX30 och därmed vad den generella utvecklingen hade varit om motsvarande slantar investerats i gamla Svedala och dess 30 mest omsatta bolag.

Värt att nämna kan även vara att jag valt 2017-10-10 som startdatum då Nordnet normalt sett genomför sina köp den 9:e varje månad. Jag har inte orkat sätta mig in i exakt vilken tid på dygnet som värdepappren räknas som köpta och därför sätter jag startdatum dagen efter köpet. Avanza drar å andra sidan normalt sett iväg ett köp i sin fond-i-fond (vilket Auto faktiskt är) den 1:a varje månad. På grund av att de två robotarna inte startade exakt samtidigt så anser jag den enda rättvisa jämförelsen blir om de får samma startdatum och i och med det gäller 2017-10-10.





Avslutningsvis kan jag även lägga till att när detta skrivs (23:58) den 25:e januari 2018 så är värdeutvecklingen sedan 2017-10-10 för de två enligt följande:
  • Nordnet Robosave +6,79 %
  • Avanza Auto +8,52 %
Det ser efter de tre första månaderna onekligen ut som att Avanzas robot prickat mer rätt än Nordnets dito. Tilläggas bör väl även att motsvarande investering i närheten av OMXS30 hade givit en negativ avkastning. Jag återkommer igen om tre månader med ett nytt inlägg om hur det har gått de två mastodonterna emellan - ja, eller mastodont och mastodont. Hmm...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar