onsdag 6 september 2017

Robosave!

Jag bestämde mig häromveckan för att starta en testportfölj hos vår kära nätbank Nordnet. De har ju som ni kanske läst om startat upp sin nya automatiserade sparrobot "Robosave". Jag tänkte köra igång direkt men se det gick inte då jag hade för många ISK, jag förstår inte riktigt vitsen med att begränsa dessa till maximalt fem stycken. Om man är som jag och vill prova på olika strategier etc. så börjar det kännas litet väl tunnsått. Nåväl, jag hade ett för tillfället tomt ISK liggandes så efter ett litet meddelande till kundtjänst så var det tomma kontot bortplockat.

Jag loggade in och sparkade liv i Robosave för att köra lös med mina tester. Första vändan fick jag en offensiv portfölj med 25% räntor i men andra gången passade det bättre då jag svarade litet annorlunda på någon av de 10-ish frågor man får svara på. Det blev så till sist en aggressiv portfölj med allra största delen i aktiebaserade ETF:er. Det är just detta som är vitsen med Robosave, allt roboten köper och säljer i är ETF:er och inget annat.



Kostnaden ligger på 0,5% per år till Nordnet och sedan en rörlig del beroende på vilka ETF:er man får i sin portfölj. Denna rörliga del ligger på 0,15-0,23% och gör sålunda att den absolut högsta avgiften blir 0,73%. Det minsta startbeloppet är 5 000 kr och med ett minsta månadssparande på 500 kr. Man kopplar ett vanligt bankkonto via autogiro till Robosave så dras den månatliga summan den 28:e varje månad, snabbt och enkelt.

Jag planerar att köra detta i ett år så får vi se hur det fungerar. Med min sedvanliga tur så kommer århundradets krasch detta år så vi (familjen) lär väl tappa alla 11 000 kronorna i slutändan, time will tell! :)

Jag ska lägga in en blänkare i kalendern för den 28:e september 2018 så jag kommer ihåg att skriva en uppdatering i bloggen om hur det gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar